Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

fredag 12 november 2010

Farmor Hildas mamma



Farmors mamma Charlotta Johannesdotter.

Jag har fått lite hjälp, eller rättare sagt vi har hjälpts åt, av en tjej i Vänersborg. Hon hittade mig genom min hemsida och vi kunde konstatera att vi var släkt på långt håll. Vi är båda fascinerade över Maria o hennes dotter Gretas resa genom livet. 
  
Charlottas mor o far
Johannes Larsson 1823 Frändefors
Britta Andersdotter 1821 Sundals Ryr
De var arbetare i Sundals Ryr, Berg och var torpare. Bodde där fram till 1869 då de flyttade till Frändefors. Tog en sväng tillbaka till Berg o sedan till Frändefors, Stenshult östra året 1875.
Charlotta var äldst av barnen, de hade fått två barn innan men båda dog. Sofia föddes 1854,Anders 1857 men dog samma år, Kajsa 1858 hon dog 1862, Anders 1861 o Kajsa 1864.
Det var fyra barn utav åtta som levde. Sofia gifte sig 1886 med Frans Edward Larsson. Hon hade två barn sedan tidigare Anna Charlotta 1876 o Anders Johan 1882.
Johannes dog 1892 och Britta 1893. Maja Kajsa bodde då hemma, vet inte var hon tog vägen.
Anders f. 1861 morbror till farmor, gifte sig med Anna Chatrina Olsdotter f. 1859. Dom bodde i Dykällan,Frändefors på Stommen. Anders blev soldat och fick efternamnet Källman. Båda hade jobbat som dräng o piga innan. Dom fick barnen Karl Viktor f. 1/1 1887, Gustaf Teodor 22/12 1888,
Anna Lovisa f. 30/4 1891, Johan Oskar f. ?/8 1893 och Erik Hjalmar f. 23/1 1895.
Har fått reda på att Karl flyttade till USA och arbetade vid järnvägen.
Tror inte att han var hemma i Sverige någon gång o hälsade på.
 Johannes mor o far var
Lars Andersson 1791 el 1795 Frändefors
Greta Andersdotter 1791 Tösse
De bodde i Frändefors Stufveryr, Gena och var torpare. Syskon till Johannes var Anders 1820, Erik 1825, Maja Lisa 1828 dog 1829, Gustaf 1829 dog samma år, Kristina 1833, Gustaf 1835 och Maja Lisa 1838. Gustaf tog över 1851 o blev torpare. Lars o Greta bodde kvar.År 1856 gifte sig Gustaf med Maja Ersdotter men de flyttade 1857 till torpet Myran som dom tog över efter Majas föräldrar. Vet inte vad som hände Lars men Greta dog 1858.
Brittas mor och far var
Anders Svensson 1784
Maja Pettersdotter 1788
De bodde i Sundals Ryr, Berg på torpet Kasen som de ägde. Syskon till Britta var Anna Stina 1818, Cajsa 1827 och Johannes 1831. Johannes och Britta bodde på Kasen när Anders dog 1845. Maja bodde på Kasen från 1819 till sin död 1855.
Lars 1791 hans mor o far var
Anders Johansson 1760
Anna Larsdotter 1769
Familjen bodde i Frändefors, Högen. De var torpare och var kvar där tills de dog. Vad dom livnärde sig på vet jag inte men skulle tro att torpet var deras och att de var dräng o piga. De övriga barnen var Kerstin 1792, Johan 1799 och Maria 1803.
Greta 1791 hennes mamma var
Maria Bengtsdotter 1776
Greta föddes som oäkta barn till Maria. De bodde då i Tösse hos Marias mamma Lisa Hallberg som hade blivit änka. Maria jobbade i Tösse som piga och senare i Tydje. Hon gifte sig med Olof Halfvardsson i Tösse 1805. De fortsatte sin vandring mot Frändefors med att bo i Ånimskog då också Lisa var med. Var 3 generationer som bodde ihop. Familjen kom sedan till Brålanda, Thån och Olof blev soldat  o fick namnet Högberg. De fick en dotter Britta 1807.
Tyvärr blev Maria änka men träffade efter ett tag en ny man, skomakare Erik Edsling.
"Torparen och skomakaren Erik Edsling höll öppen krog såväl vardag som söndag. Edsling är mycket vanfrejdad.
Han är känd för fylleri, svordomar och andra liderligheter. Sockenstämman behandlade ofta klagomål mot honom.
Församlingen ville att han skulle tagas in på fästning eller arbetshus för bättring".
Maria och Erik gifte sig och fick en son Lars 1815. De bodde i Brålanda, Bredtvet.
Maria blev än en gång änka då Erik dog 1821. Hon flyttade då med Britta och Lars till Frändefors, Gena. Hon bodde de sista åren hos Greta och Lars fram till sin död 1835.
Detta var lite av Marias resa genom livet.
Gretas pappa
Anders Ulfdahl 45), f. 1756 eller 1760 i Ulfsbyn, d. 1817 i Hensbyn, Tydje socken. Fältväbel vid Västgöta Dals regemente och bodde på bostället Skäggebol i Tydje.
Gift med Christina Ekelöf, f. 1774 i Håbol, dtr av komministern i Dalskog, Lars Ekelöf och Catharina Bäckström.
Halvsyskon till Greta......
Anna Lisa, f. 1793. G. m. insp. A. P. Eldin, Bön, Sun dals härad.
Sara Cajsa, f. 1795. G. m. jägmästare Mossfelt,Grönerås.
Gustava, f. 1798 bodde i Jönköping. Charlotta, f. 1803 bodde i Vänersborg. Helena, f. 1805 giftÅberg, Åmål. Ulrika, f. 1807 bodde i Åmål.
Maria Christina, f. 1809 bodde i Åmål.  Johan, f. 1813, d. 1815. 
 Maria Bengtsdotters mor o far var
Bengt Hallberg 1744
Lisa Persdotter 1740
Familjen bodde i Tösse, Hallebol och Bengt var soldat. Han hette som barn Larsson.
Deras andra barn var Ingeborg 1767, Stina 1775, Lars 1779 och Jan 1782.
Bengt dog 1792 och det var då som Lisa, Maria, Jan och Greta bodde ihop.
Jag har som sagt inte klurat ut var Lisa tog vägen men kan kanske hitta det någon gång.

Anders Uldahls far hette Olof Andersson 1726-1789.
Hans mor hette Kierstin Edman 1730-1768

Olof Andersson gifte om sig sedan med Ingegärd Bågenholm från Håbol. Kierstin Edman var dotter till Sergeant Erik Edman, Ärtemarks stom.
Olof Anderssons far var Anders Larsson 1690-1744  född och död i Norra Grean Ärtemark.

Olofs mor var Anna Björnsdotter 1695-?
Anders Larssons far var Lars Andersson 1645-1725, född och död i Norra  Grean, Ärtemark.

Lars Anderssons far var Anders Olofsson 1610-1671. Lars mor hette Kerstin Olofsson 1610-1690 också Ärtemark.

Karolinsk officer från 1700-talet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar