Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

onsdag 10 november 2010

Mormors födelseplats!

Lite historik om min mormors födelseplats.
 
Jag har haft glädjen att träffa en man, Arnold Andersson som kände till lite
om min mormors mamma o pappa och var familjen hade bott. Detta genom sin far
som hade varit kamrat med mormors bror Carl. Han var snäll och visade mig platsen.
Otto och Emelie flyttade till Frändefors, Rönnö ca 1876. Dom kom dit för att Otto skulle jobba med sjösänkningen av Hästefjorden.Det var många års slit med att
gräva diken och vallar, det pågick från tidig vår fram tills snön kom.
Deras hem var på en ö vad jag kunde förstå, ganska enkelt boende en liten stuga
och ladugård. Dom levde ett hårt lev, mycket slit för att överleva. 
Jag tog detta kort stående på det som en gång var sjöbotten idag bördig mark.
Deras stuga låg ungefär där jag klistrat in torpet. Vet inte hur länge dom bodde på Rönne men kanske 20-25 år.
Holmen går än idag under namnet"Ottos på holmen".



Dessa två aplar är kvar sedan Ottos tid, ganska gamla.

Dom var stora och vildvuxna men
fortfarande vid liv.

Detta är grunden efter deras ladugård.

Murstockens stenar

Detta är det som är kvar av grunden till torpet.

Det blev en trevlig kväll och jag är otroligt tacksam att fått möjlighet att besöka platsen
"Ottos på holmen" på Rönne, Frändefors. Tack till Arnold och Arne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar