Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

söndag 14 november 2010

Morfar Johan August Larssons släktanor


Morfars släkt!
Jag hittade Johans anor på Vänersnäs.


Morfars pappa, Johan August Larsson.


Augusts föräldrar var
Lars Andersson 12/6 1826 o
Sara Johansdotter 4/8 1816.
Lars var dräng på Ekedaln men flyttade 1845 till Thun. Då hade han nog redan träffat Sara så 1846 flyttade han tillbaka men då som brukare efter Saras föräldrar. De verkar som det kunde varit en större gård för det fanns ett antal drängar o pigor.De flyttade 1877 till Björkelund på Näs. De flyttade igen 1881 till Svedjelund torp där Anders dog 1891. Sara bodde kvar men som fattighjon.

 Lars mor o far
Anders Andersson 1791 Thun o
Maja Larsdotter 1797 Näs
De var backstugesittare på Nybygget, Sågaregården på Näs eller Thun vet inte riktigt. Syskon till Lars var Stina 1823, Johannes 1829 o Anna Maja 1833. Anders dog 1851.

Saras mor o far
Johannes Andersson 1782
 Annika Andersdotter 1785 
De bodde också på Vänersnäs och var hemmafolk på Ekedaln. Arbetade som dräng o piga. De övriga barnen var Maja 1818, Johannes 1820, Anders 1822 o Karolina 1828. Annika dog 1850 o då tog Lars o Sara över gården. Anders bodde kvar.

 Johannes 1782 mor o far
De hette vad jag idag har hittat
Anders och Sara. Vet inget mer.

Annika 1785 mor o far
Anders Olsson o Maja 1758
De bodde på Vänersnäs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar