Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

onsdag 10 november 2010

Mammas morfar Ottos släkt "anor"!

Mammas morfar Otto föddes i Färgelanda 6/7 1871

Ottos mor o far
Anders Eriksson f. 1787 o Kajsa Eriksdotter f. 1795

Anders hade varit gift tidigare med Kristina Persdotter och de fick en dotter Anna Maria 1815. Kristina dog 1820 och då träffades Anders och Kajsa. De gifte sig 2/12 1821. De bodde i Färgelanda,Torps socken först i lilla Höghult o sedan flyttade de till Bikullen och bodde på torpet Gränsen. De fick barnen Erik 1822, Stina 1824, Gustaf 1829, Johannes 1832 och Sofia 1835. Anders dog 1853 och Kajsa som då var sjuklig flyttade.
 Anders mor o far var
Erik Eriksson och Anna Andersdotter

De bodde i Färgelanda, Torps socken på Nybygget. Det är allt jag för tillfället har hittat om dom.
 Kajsas mor o far var 
Erik Nilsson f. 1759  o
Cicilia Hansdotter f. 1768
Jag fann familjen boendes i Torp, Boda rote Laxerud. Övriga barn Hans 1801, Nils 1804 och Anna 1807.
 
Cecilias mamma o pappa var
Hans Rasmusson Holm f. 1734
Karin Svensdotter f. 1736


De föddes båda i Färgelanda och bodde som gifta i Boda rote,Laxerud. Familjen flyttade sedan till Torsbyn. Hans var dragon, nämndeman och bonde, säkert en inflytelserik man. Har ännu inte hittat mer barn. Hans dog 1801. 
  

Detta är en s.k backstuga. De beboddes ofta av gamla, fattiga och gamla föräldrar. Dessa stugor var en liten enkel stuga belägen på annans mark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar