Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

fredag 12 november 2010

Farmor Hilda Maria Johannesdotter


Detta är farmor med sina föräldrar, Johannes o Charlotta.
Farmor är till vänster o syster Hildegard till höger.
Min pappa är barnet i mitten.

Jag hade inte släktforskat så länge när jag fann hennes namn i husförhörslängden.

Började att leta i Mellerud för där finns också ett Ö. Gatan men förgäves. Den glädje jag kände när jag såg hennes namn gjorde att mitt intresse för släktforskning blev ändå större. Jag skall försöka få tag i dokument där man kan läsa om torp o gårdar för det skulle vara roligt att veta var de bodde.

Familjen bodde i Brålanda Ö. Gatan och jobbade som dräng o piga tror jag. Detta var mellan 1876 o 1880 sedan flyttade de till Frändefors, Gunnarsberg. De gjorde en vända tillbaka till Brålanda för att sedan flytta tillbaka till Frändefors. De flyttade till Vänersborg,Gröne gången år 1895. Syskon till farmor var Frans 1879, Emma Kristina 1880, Alma Maria 1882, Johan Fredrik 1884, Oskar Viktor 1886, Johannes 1888, och Hildegard 1892. Charlotta dog 1930 och Johannes 1944. Frans, Emma, Oskar och Johannes flyttade till USA som unga. Jag har bara träffat Johannes som var hemma o hälsade på och Hildegard som bodde i Trollhättan.


Har nu i efterhand fått reda på att farmor har anor från Ingevaldssläkten i Ör, Mellerud på sin pappas sida. Olle Ljung i Mellerud har skrivit flera böcker om denna släkt och släktgården Ingevalds Berga. Han har också skrivet en bok som heter "Sagan om Skrinet" . Den handlar just om ett skrin som fanns på Ingevalds Berga och som följt släkten i många hundra år. 

 


Har börjat läsa i den och det får mig att tänka på hur bra vi har det. Levnadsförhållande för både barn o vuxna var i många fall extremt dåligt men det fanns också glädje upp i allt elände, ja det är en bra bok om man vill läsa om gamla tider.



Den andra boken om Ingevaldssläkten som jag har är del 2, den är på 800 sidor med i stort sett bara namn på familjer. Jag skall försöka få tag på del 1 för ibland hänvisar Olof till någon sida i den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar