Släktforskningen tog med mig på en hisnande resa i jakten efter mina anor. När jag väl hade lärt mig ladda hem program som var till min hjälp var det bara att sätta igång.
Visste inte så mycket innan var min pappas o mammas släkt kom ifrån men tack och lov hade jag mamma som jag kunde fråga. Hon var visserligen ganska motsträvig till en början "varför ska du rota i gammalt" men efter hand blev även hon lite intresserad.
Min bror o syster kom också ihåg en del en del eftersom dom är äldre än mig.

Detta har varit en otrolig resa både spännande
och rolig. När man sitter där och letar i kyrkböckerna så helt plötsligt hittar man en person som just jag är släkt med.
Det är många år bak i tiden som jag har hittat släkt.
Den känslan som infinner sig då är svår att sätta ord på men jag blir glad och ändå mer nyfiken. Tänk att sedan kunna följa några av dom. Hur dom levde med arbete, bostad och familj, ja mycket av deras historia. Det slog mig efter ett tag, att det var ju också min

fredag 2 januari 2015

Fotografier




Nu var det länge sedan denna blogg blev uppdaterad.
Det här med släktforskning går lite upp och ner för mig.
Har försökt med att hitta mer fotografier från förr, 
har frågat några släktingar men svårt att få tag i.
Skulle varit jätte roligt att haft många fler men får vara
glad för dom som finns.
Min syster hade några och min mamma likaså,
nu är dom i min ägo så att dom inte försvinner.
Möjligt att några av bilderna redan finns här.

Min pappa föddes i Vänersborg, 1918.
Båda bilderna är på farfar, farmor och pappa.

Detta är tagit i Vänersborg på pappa med alldeles för stora stavar.
Kanske det kan vara runt 1920-21.


Farmor och pappa säkert på söndagsutflykt i Dalbobergen, Vänersborg.


Min farmors föräldrar, 
Johannes Fredriksson f. 1853 och Anna Charlotta Johansdotter f. 1851.
Bilden är på farmors föräldrar och hennes syster Hildegard.
Hennes barn och min pappa i mitten.

Pappas morfar, Johannes Fredriksson föddes i Holms socken,
 Mellerud, södra Östanå.
Hans mamma kom från "Ingevaldssläkten".
Har en bok om människor i denna släkt och där finns en liten berättelse om
just farmors farmor Maja Maria Halfvardsdotter o farfar Fredrik Eriksson.

"Dom bodde vid Holmåns mynning på torpet Fiskerud eller Fiskere.
Maja var kände som en stor blomstervän, 
hon älskade att gå att påta i jorden.
Gladdes  när det på våren började spira i hennes rabatter.
Orosmoln fanns alltid och det var hennes höns, 
så fort hon vände ryggen till 
var dom där och sparkade så jorden rök i rabatterna.
Det var ofta Maja klagade till Fredrik och han fick höra,
-Nu har de eländige hönera varit framme å spralat och mollat 
sig i mina rosesänger igen.
Till slut tröttnade Fredrik och när Maja satt inne vid sin vävstol,
lockade han in de få hönorna i hönshuset och högg, utan att tveka,
huvudet av dem. Tog sedan de bloddrypande hönorna och bar in dem 
till Maja som blev rent löcks förskräckte när hon såg Fredrik komma
och höra honom stillsamt säga:
-Här har du dem, mi Maja, nu spralad de inte mer."
Det är Olof Ljung som skrivit denna bok.


Det fanns med all sannolikhet många fler bilder på pappa som
barn men var dem tagit vägen, ja det står i stjärnorna.

Ha det gott önskar Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar